The Early days – 20 - A day in the Old Mandir
During those days there were no rituals like omkaram,suprabhatam or nagarasankirtan. Swami was everything for devotees. At 3 AM one could hear farmers going to their fields, singing folk songs. That was the Omkaram for devotees those days. At 5 AM one could hear milk vendors saying ,"Please buy my curd, milk and flowers". This was the suprabhatam for devotees. In any case they had to get up by daybreak.
At dawn, Swami would rise, wash himself and drink the hot beverage devotees offered to him, and move happily with them and talk to them also. At 9 Am after Swami had taken his bath, devotees would offer him the breakfast they would have prepared. Swami would taste a bit from each, joke a bit and offer the same as prasadam for everyone.
After breakfast, anyone could do padapuja to Swami. There was a old cane-chair in the Old Mandir which would be placed in the hall. Requesting Swami to place his lotus feet on a plate, devotees would wash the feet with scented water, wipe with kumkum. Then they would offer Swami naivedhyem which he would partake a little. Devotees would then offer harathi to Swami and everyone would do padanamaskar. While doing padapuja, Swami would ask devotees to sing with devotion, instead of mechanically.
Bhajans would start at 11 AM. There was no regular bhajans those days.....just long songs. Any person could sing during bhajans. Swami would sit on that red stone and also sing. His sister, Venkamma would also sing with him. The hall was very small and men and women sat on either side. Some men sat behind Swami fanning him. Despite that, Swami's robe would be soaked wet due to the scorching heat. At the end of the session, Swami himself would do harathi to please his devotees and then distribute prasadam to everyone.
At 1 pm, everyone would assemble for lunch. Swami would take a little food from everybody, mix it, eat a little and distribute the rest as prasadam. Later he would rest for a while. Even in those days Swami never took sweets, ghee, milk or curds. When pressed for a reason, Swami said he had had enough during Krishnavatar.
In the evening at 4 pm came the most awaited phase for the day. He would take devotees to the Chitrvathi riverbed. There, he would sing and ask the devotees to sing as well. He would materialise from the sand - idols, photos, fruits etc and give them to the devotees. He would also talk about spiritual matters and give the devotees great joy. On one occasion he took out and apple from the sands and cut it into 4 slices. He started giving them to almost 50 devotees seated there. As he gave them,t he slices multiplied on their own and everyone got a slice. Swami would say, "I am sankalpasiddha, not siddhasankalpa".
While returning to the mandir,Swami would walk in front and advice the devotees to follow him singing songs. There would be bhajans for a while in the mandir and after harathi everyone would have dinner. In the night Swami would walk around the mandir with a torch. Puttaparthi was full of snakes and scorpions. They sometimes lived with devotees. No one was bitten by them, thanks to his grace. Even dogs and cats were allowed to move freely inside the Mandir!
With Love Regards, MUMBAI SRINIVASAN
Ранние годы
В те ранние годы не было никаких ритуалов как сейчас - ни Омкара, ни Супрабхатам или Нагарасанкиртана, Свами был доступен для всех преданных. В три часа ночи можно было услышать как фермеры, собираясь на свои поля, поют песни, это и был Омкарам для преданных в те далекие дни. В пять утра раздавались напевные голоса молочниц: "Покупайте молоко, творог и цветы!" Это и был Супрабхатам для тех дней. В любом случае преданные вставали на рассвете!
Утро. Свами просыпался, вставал, умывался и выпивал горячий напиток, который Ему предлагали преданные, и Он был счастлив когда общался с ними. В 9 утра, когда Он принимал ванну, Ему предлагали завтрак. Свами пробовал по кусочку от каждого блюда, шутил со всеми и предлагал им еду как прасад.
После завтра Баба разрешал сделать падапуджу. Было старое тростниковое кресло, которое ставили в зале в старом Мандире. Преданные просили поставить Свами Свои лотосные стопы на блюдо, омывали их душистой водой и втирали кумкум. Потом они предлагали Свами найведью, которую Он немного пробовал. Затем предлагалось Арати и каждый мог сделать паданамаскар. В течении падапуджи Баба просил петь с преданностью, не механически, и атмосфера была божественной.
Бхаджаны начинались в 11 часов, это не были такие же бхаджаны как сейчас, скорее длинные песни, и все желающие могли петь их. Свами сидел на красном камне и тоже пел со всеми. Его сестра Венкамма тоже пела с Ним, зал был очень маленький и мужчины и женщины сидели по разным сторонам. Несколько мужчин сидели позади Свами и обмахивали Его опахалами. Несмотря на это роба Свами была мокрой от знойной жары. В конце бхаджан Свами Сам делал Арати, чтобы порадовать преданных и раздавал прасад.
В 13-00 все собирались на обед. Свами пробовал понемногу от всех блюд, затем смешивал их и раздавал всем как прасад. Затем Он какое то время отдыхал. Баба никогда ни ел сладости, топленое масло, творог, и когда преданные спрашивали о причине этого, Он шутил, что наелся их, когда воплощался Кришна Аватаром!
Вечером в 16-00 наступал самый долгожданный момент, когда Свами брал преданных на прогулку к реке Читравати. На берегу реки Свами пел и просил петь тех, у кого был хороший голос. Баба доставал из песка материализованные мурти Богов, фотографии, фрукты и раздавал преданным. К великой радости преданных Он говорил о духовных вопросах и многое разъяснял. Однажды Он материализовал яблоко, вытащив его из песка и разрезал его на четыре дольки. Баба раздал эти кусочки 50 преданным и всем хватило, они чудесным образом умножались в Его руках. Баба сказал : "Я - Санкальпа сидха, не сидхасанкальпа!"
После прогулки Свами возвращался в Старый Мандир впереди всех и просил петь песни. Бхаджаны еще продолжались в Мандире некоторое время, а затем предлагось арати и все шли ужинать. Ночью Свами ходил вокруг Мандира с факелом, в то время в Путтапарти было полно змей и скорпионов. Ночью они спали вместе с преданными, но никогда никого не кусали, благодаря Его Милости. Даже собакам и кошкам было разрешено свободно перемещаться в Мандире!
С Любовью и наилучшими пожеланиями Мумбай Шринивасан.
During those days there were no rituals like omkaram,suprabhatam or nagarasankirtan. Swami was everything for devotees. At 3 AM one could hear farmers going to their fields, singing folk songs. That was the Omkaram for devotees those days. At 5 AM one could hear milk vendors saying ,"Please buy my curd, milk and flowers". This was the suprabhatam for devotees. In any case they had to get up by daybreak.
At dawn, Swami would rise, wash himself and drink the hot beverage devotees offered to him, and move happily with them and talk to them also. At 9 Am after Swami had taken his bath, devotees would offer him the breakfast they would have prepared. Swami would taste a bit from each, joke a bit and offer the same as prasadam for everyone.
After breakfast, anyone could do padapuja to Swami. There was a old cane-chair in the Old Mandir which would be placed in the hall. Requesting Swami to place his lotus feet on a plate, devotees would wash the feet with scented water, wipe with kumkum. Then they would offer Swami naivedhyem which he would partake a little. Devotees would then offer harathi to Swami and everyone would do padanamaskar. While doing padapuja, Swami would ask devotees to sing with devotion, instead of mechanically.
Bhajans would start at 11 AM. There was no regular bhajans those days.....just long songs. Any person could sing during bhajans. Swami would sit on that red stone and also sing. His sister, Venkamma would also sing with him. The hall was very small and men and women sat on either side. Some men sat behind Swami fanning him. Despite that, Swami's robe would be soaked wet due to the scorching heat. At the end of the session, Swami himself would do harathi to please his devotees and then distribute prasadam to everyone.
At 1 pm, everyone would assemble for lunch. Swami would take a little food from everybody, mix it, eat a little and distribute the rest as prasadam. Later he would rest for a while. Even in those days Swami never took sweets, ghee, milk or curds. When pressed for a reason, Swami said he had had enough during Krishnavatar.
In the evening at 4 pm came the most awaited phase for the day. He would take devotees to the Chitrvathi riverbed. There, he would sing and ask the devotees to sing as well. He would materialise from the sand - idols, photos, fruits etc and give them to the devotees. He would also talk about spiritual matters and give the devotees great joy. On one occasion he took out and apple from the sands and cut it into 4 slices. He started giving them to almost 50 devotees seated there. As he gave them,t he slices multiplied on their own and everyone got a slice. Swami would say, "I am sankalpasiddha, not siddhasankalpa".
While returning to the mandir,Swami would walk in front and advice the devotees to follow him singing songs. There would be bhajans for a while in the mandir and after harathi everyone would have dinner. In the night Swami would walk around the mandir with a torch. Puttaparthi was full of snakes and scorpions. They sometimes lived with devotees. No one was bitten by them, thanks to his grace. Even dogs and cats were allowed to move freely inside the Mandir!
With Love Regards, MUMBAI SRINIVASAN
Bombay Srinivasan
Ранние годы
В те ранние годы не было никаких ритуалов как сейчас - ни Омкара, ни Супрабхатам или Нагарасанкиртана, Свами был доступен для всех преданных. В три часа ночи можно было услышать как фермеры, собираясь на свои поля, поют песни, это и был Омкарам для преданных в те далекие дни. В пять утра раздавались напевные голоса молочниц: "Покупайте молоко, творог и цветы!" Это и был Супрабхатам для тех дней. В любом случае преданные вставали на рассвете!
Утро. Свами просыпался, вставал, умывался и выпивал горячий напиток, который Ему предлагали преданные, и Он был счастлив когда общался с ними. В 9 утра, когда Он принимал ванну, Ему предлагали завтрак. Свами пробовал по кусочку от каждого блюда, шутил со всеми и предлагал им еду как прасад.
После завтра Баба разрешал сделать падапуджу. Было старое тростниковое кресло, которое ставили в зале в старом Мандире. Преданные просили поставить Свами Свои лотосные стопы на блюдо, омывали их душистой водой и втирали кумкум. Потом они предлагали Свами найведью, которую Он немного пробовал. Затем предлагалось Арати и каждый мог сделать паданамаскар. В течении падапуджи Баба просил петь с преданностью, не механически, и атмосфера была божественной.
Бхаджаны начинались в 11 часов, это не были такие же бхаджаны как сейчас, скорее длинные песни, и все желающие могли петь их. Свами сидел на красном камне и тоже пел со всеми. Его сестра Венкамма тоже пела с Ним, зал был очень маленький и мужчины и женщины сидели по разным сторонам. Несколько мужчин сидели позади Свами и обмахивали Его опахалами. Несмотря на это роба Свами была мокрой от знойной жары. В конце бхаджан Свами Сам делал Арати, чтобы порадовать преданных и раздавал прасад.
В 13-00 все собирались на обед. Свами пробовал понемногу от всех блюд, затем смешивал их и раздавал всем как прасад. Затем Он какое то время отдыхал. Баба никогда ни ел сладости, топленое масло, творог, и когда преданные спрашивали о причине этого, Он шутил, что наелся их, когда воплощался Кришна Аватаром!
Вечером в 16-00 наступал самый долгожданный момент, когда Свами брал преданных на прогулку к реке Читравати. На берегу реки Свами пел и просил петь тех, у кого был хороший голос. Баба доставал из песка материализованные мурти Богов, фотографии, фрукты и раздавал преданным. К великой радости преданных Он говорил о духовных вопросах и многое разъяснял. Однажды Он материализовал яблоко, вытащив его из песка и разрезал его на четыре дольки. Баба раздал эти кусочки 50 преданным и всем хватило, они чудесным образом умножались в Его руках. Баба сказал : "Я - Санкальпа сидха, не сидхасанкальпа!"
После прогулки Свами возвращался в Старый Мандир впереди всех и просил петь песни. Бхаджаны еще продолжались в Мандире некоторое время, а затем предлагось арати и все шли ужинать. Ночью Свами ходил вокруг Мандира с факелом, в то время в Путтапарти было полно змей и скорпионов. Ночью они спали вместе с преданными, но никогда никого не кусали, благодаря Его Милости. Даже собакам и кошкам было разрешено свободно перемещаться в Мандире!
С Любовью и наилучшими пожеланиями Мумбай Шринивасан.
Комментариев нет:
Отправить комментарий